zondag 3 mei 2009

Albert's luchtige leven

Hallo iedereen!

Het heeft een tijdje geduurd, maar hier is dan ‘alweer’ het tweede berichtje op deze website haha. Het bijhouden van deze site is niet echt gelukt, maar ik wil jullie dan toch nog even een update geven hoe het er hier aan toe gaat.
Voor 4 maanden ben ik al in de USA en er is weer een hoop gebeurd sinds m’n vorige bericht. Zo heb ik vier weken geleden m’n eerste brevet gehaald door m’n VFR gedeelte met een goed resultaat af te ronden. Met het behaalde ‘private pilot license’ mag je een eenmotorig vliegtuig besturen en familie en vrienden mogen mee. Voor dat brevet heb ik 90 uur gevlogen, waaronder 30 uur solo, enkele examens afgelegd, en tussentijds overgestapt naar een ander vliegtuig dat een intrekbaar landingsgestel, verstelbare propeller en meer vermogen heeft. Het VFR gedeelte ging niet vanzelf, het was moeilijk en hard werken; maar gelukkig is het allemaal goed gekomen.

Private Pilot Licence is binnen!













Captain W......M ligt er tevreden bij...

foto: ILS approach kaart
Nu ben ik bezig om m’n instrument rating aan dat brevet toe te voegen. Dit zogeheten IFR gedeelte (Instrument Flight Rules) is heel anders dan het VFR gedeelte. Ineens mag je niet meer naar buiten kijken, maar moet je alles met behulp van je instrumenten doen (hierdoor kan je ook s’nachts of in de woken vliegen). Een speciale bril zorgt ervoor dat je niet naar buiten kan kijken, maar alleen op de instrumenten in de cockpit. Het instrumentvliegen is echt erg gaaf en persoonlijk vind ik het leuker dan het VFR vliegen, maar het tempo ligt net zoals in de voorgaande 4 maanden erg hoog. Het lijkt al veel meer op de werkelijkheid zoals het er in de grote luchtvaart aan toe gaat. Zo sta je continu in contact met de verkeersleiding, vlieg je gepubliceerde vertrek- en aankomstroutes, wordt je af en toe in een holding geplaatst en vlieg je op grotere hoogte. Erg leuk dus.
Als toetje na het instrument vliegen volgt nog het Commercial Pilot License examen, en dat brevet geeft recht om commercieel in eenmotorige vliegtuigen passagiers te vervoeren. Daarna, en dat is hopelijk over ongeveer 4 weken zit het er op voor mij in Amerika, en ga ik weer terug naar Nederland. Ik moet zeggen, het is dan ook wel weer mooi geweest hier en is het de hoogste tijd om weer naar huis te gaan.
Over het klimaat hier, the summer is not yet in the city, maar het is al 40 graden overdag! De echte hitte moet nog komen en in de woestijn van Amerika, kan het dan heel erg warm worden. Volgens de KLS regels mogen we vliegen tot 43 graden en daarboven niet meer. De warmte voelt aan als een warme deken over je heen, waar een koukleum als ik nog best goed mee om kan gaan. Tijdens het vliegen is wel echt super heet en extra hard werken om met de turbulentie die door de hitte wordt veroorzaakt mee om te gaan.

Met vliegen heb ik overigens komende maandag een nachtsolo op het programma staan. Ik kijk hier erg naar uit, omdat het alweer enige tijd geleden is dat ik m’n laatste solo heb gehad, en dit voor de eerste keer zal zijn dat ik s’nachts helemaal alleen mag vliegen. Eenmaal eerder heb ik eerder in het complete donker gevlogen, en al die lichtjes op de grond gaven een heel speciaal effect.
Ik heb trouwens van m’n eerste solo, alweer 3 maanden geleden, een filmpje gemonteerd en op Youtube gezet. Je kan hem zien door op deze link te drukken, veel plezier!
Een andere bijzondere solovlucht die ik niet gauw zal vergeten was de laatste solo in het VFR gedeelte waarbij er minimaal 300 NM (ruim 500 km) gevlogen moest worden tijdens een 4 uur durende vlucht. Ik was naar Lake Havasu gegaan, een stadje aan een groot meer op de grens van Arizona en California. Daar aangekomen wachtte er een super hartelijk ontvangst. Er stonden drie karretjes op me te wachten toen ik van de runway af taxiede, en alledrie waren ze van verschillende brandstofbedrijfjes die graag het vliegtuigje wilde voltanken. Om te concurreren hadden ze alledrie iets leuks in petto, varierend van een luxe pilotenlounge met gratis pizza en drinken tot een hele middag een cabrio lenen voor een trip door de stad. Ik heb gekozen voor de lounge met pizza en drinken, om de honger te stillen. Op de terugweg was er nog wat tijd over voor een paar landingen op twee vliegvelden die op de route lagen. Een daarvan was een klein vliegveld 'Parker' en de enige landingsbaan die ze er hadden was 'under construction'. De landingsbaan die ervoor in de plaats gebruikt werd leek een smalle taxibaan te zijn voor de gesloten runway. Op deze baan landen gaf dan ook net een extra kick!
foto: Lake Havasu airport KHII
Uiteraard wordt er niet alleen maar gevlogen. Een maand geleden was Anna hier op bezoek en dat was erg leuk. We zijn o.a. naar Sedona geweest waar er prachtige landschappen te zien waren, hebben gekart (Anna heeft me meerdere keren ingehaald), heel veel geshopt, en een helikoptervlucht gemaakt tijdens een kleine vliegshow bij ‘ons’ op het vliegveld. Voor 30 dollar werd een rondvlucht(je) van 6 minuten aangeboden en aangezien Anna en ik nog nooit in een helikopter hadden gevlogen, hadden we maar besloten om dat tripje te maken. Het was erg leuk, maar zoals je zult begrijpen, de tijd vloog voorbij! Ook waren er apache helikopters te zien met bijbehorende gevechtspiloten. Erg imposant!




Een kijkje binnenin een apache

Arizona landschap

Vorig weekend heb ik met Jeffrey en Joris een Quad tour gemaakt door de woestijn. Een mooie route van 3,5 uur over bergen, langs vele cactussen en door stofwolken leverde een hele leuke middag op.

De dag erna hebben we kookles gekregen van onze Chinese vrienden. Deze jongens zijn hier ook voor een vliegopleiding en blijven hier een jaar. Ze hebben ons een aantal lekkere chinese gerechten geleerd en onderstaand kan je een voorbeeld zien van 2 recepten. Ik ben nu volleerd in deze traditionele chinese kookkunst, de golden gong kan weg en de liefhebbers kunnen me inhuren als privé-kok. Na het eten met de Chinzeen hebben we hen nog een aantal hollandse tradities bijgebracht: spijkerpoepen (shitting nails), koekhappen met stroopwafels, en zaklopen.


Kooktip 1: Rundvlees reepjes met pepertjes

Benodigdheden 1 groot bord:
- Rundvleeslappen 500 gram
- Groene pepers 7 stuks
- Ei 1 stuks
- Lente uitjes 4 stuks
- Knoflook teentje 1 a 2 stuks
- Bak olie
- Shao ricing rice cooking wine
- Zout 2 kleine eetlepels
- Aardappelmeel 2 grote eetlepels
- kommetje water
- Chinese kruiden, 20 gram, ¼ zakje (naam volgt) / pittige rundvleeskruiden

Voorbereiding:
- Spoel de Runderlappen onder de kraan af zodat het vlees wat water opneemt
- Snij de runderlappen in flinterdunne reepjes
- Voeg in een kom de reepjes en het eiwit van 1 rauw ei samen. Vervolgens roer je het een paar keer door elkaar

- Spoel de groene pepers onder de kraan
- Snij de pepers doormidden en haal de binnenkant eruit (zaadjes)
- Snij vervolgens de pepers in kleine reepjes
- Snij 2 lente uitjes is stukjes en meng deze door de peperreepjes
- Snij de twee andere lente uitjes in stukjes
- Snij de knoflookteentjes in stukjes
- Voeg in het kommetje water de aardappelmeel toe

Bereidingswijze:
- Doe een scheut olie in een grote wok pan
- Voeg hieraan de stukjes lente ui en de stukjes knoflook toe
- Wok hierin de runderlapreepjes
- Voeg naar smaak een scheut rijstewijn toe.
- Voeg de Chinese kruiden toe
- Voeg de lepeltjes zout naar smaak toe
- Voeg de reepjes groene pepers en lente uitjes toe
- Voeg het water met het aardappelmeel toe
- Wok het gehele geheel lekker door elkaar en dien het op een bord op

Kooktip 2: Foe young Ei
Benodigdheden 1 groot bord:
- Eieren 6 stuks
- Pommedorie tomaten 5 stuks
- Bak olie
- Lente uitjes 4 stuks
- Knoflook teentje 1 a 2 stuks
- Zout 3 kleine eetlepels
- Suiker 2 kleine eetlepels
- Fosfor 1 thee lepeltje
- Half kopje water

Voorbereiding:
- Spoel de tomaten af en snij deze in partjes
- Voeg de eieren samen in een kom en kluts deze door elkaar
- Snij de lente uitjes en de knoflookteentjes in stukjes

Bereidingswijze:
- Doe een grote scheut olie in een grote wok pan
- Doe het eieren mengsel in de wok pan met 1 kleine eetlepel zout. Zorg dat het ei niet vast
bakt aan de wok pan. Draai het ei een paar keer om. De eieren hoeven niet lang te wokken het moet een beetje vloeibaar blijven.
- Doe het mengsel tijdelijk in een kom
- Doe een scheut olie in de wok pan
- Voeg hieraan de stukjes lente ui en de stukjes knoflook toe
- Wok de stukjes tomaat in de wokpan
- Voeg een half kopje water toe
- Meng het eierenmengsel door de tomaten
- Voeg naar smaak 2 kleine eetlepels zout toe
- Voeg naar smaak 2 kleine eetlepels suiker toe
- Voeg naar smaak 1 theelepeltje fosfor toe
- Wok het gehele geheel lekker door elkaar en dien het op een bord op
Eet smakelijk en er mag gesmakt worden!

(ps, het originele familierecept voor indonesische satestokken van de vader van Jeffrey die hij hier pas geleden heeft klaar gemaakt moet helaas binnen besloten kringen blijven en mag niet openbaar gemaakt worden)
Naast deze leuke gebeurtenissen wordt er eigenlijk vooral veel gestudeerd en vluchten voorbereid om het hoge tempo van het vliegprogramma bij te kunnen houden. Veelal vliegen we tussen 4-6 keer per week (vorige week 11 vluchten gehad), en in iedere vlucht zit wel weer iets nieuws of wordt er verwacht dat je progressie laat zien. Komende week mag ik gaan beginnen met navigatievluchten. Deze vluchten duren langer dan ‘normale’ vluchten waardoor je grotere afstanden aflegt. Als het een beetje meezit zou ik misschien nog een vlucht kunnen maken naar San Diego, Las Vegas of Grand Canyon, ben benieuwd!

Nou dat was het, tot zover deze update. Ik hoop dat de foto’s een beetje een idee geven hoe het er hier uit ziet. Ik weet niet wanneer er weer een update zal komen, maar als je een mailtje stuurt hou ik je graag persoonlijk op de hoogte. Hartstikke bedankt in ieder geval voor alle leuke reacties, berichtjes, mailtjes en kaartjes die ik heb gekregen; echt super!
Groeten Albert
Hier nog wat foto's:


Airshow in Tuscon


wapperende Amerikaanse vlaggen & het Amerikaanse volkslied tijdens een basketbalwedstrijd


Anna aan het genieten in het zwembad
schieten in een shootingrange:
Lokale Omroep Volendam Edam nu ook in Amerika!


Supermarkt 'Walmart'


Carl's Jr, voor de lekkerste burgers in town


De Bhamster (hieronder) is een van de twee huisdieren die we hebben, hier in een tijdelijk onderkomen: de koffer van Anna.


De allereerste vliegles in de PH-BZN

5 opmerkingen:

  1. hai albert,
    Eindelijk weer een verhaal. Zou je de foto's willen voorzien van: "made by anna" ? :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Albert!

    Allereerst even over dat filmpje, wow!!! Dat doe je goed! Het is echt leuk om dat te zien. En dat was al van een tijdje geleden, laat staan hoe je nu vliegt!
    Als je nou in Las Vegas bent, mag je daar ook overnachten? En dan rijk terug komen natuurlijk.
    Gefeliciteerd trouwens met alles wat je tot nu toe behaald hebt! Het zal ook wel hard studeren zijn. Maar je maakt verder ook echt erge leuke dingen mee!!
    Nou veel plezier nog en geniet nog maar even van je tijd daar.

    Groetjes Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Albert,

    Inderdaad een lange tijd geleden dat jij je web blog hebt bijgewerkt! Maar het resultaat is er dan ook naar. Zeer uitgebreid en leerzaam voor aankomende koks:-) en makkkelijk als je niet direct bij de KLM als vlieger aan de slag kan. KLM catering heeft wel mensen nodig!!! Ik ben er overigens zeer trots op dat ik je een geheim recept heb toe kunnen vertrouwen.Binnenkort(nog maar 17 dagen!!) hopen Ria en ik jullie, hopelijk als de 4 musketiers, op Schiphol te mogen begroeten. Van Jeff heb ik begrepen dat jullie wellicht 2 maanden vrij zijn. Feel free om een kookafspraak met me te maken. Op het werk bij mij zijn toch voorlopig geen toestellen in de hangar om gespoten te worden!!!!!
    Rest me om jullie allemaal veel sterkte en doorzettingsvermogen toe te wensen om de begeerde "wing" in de wacht te slepen en een goede terugreis toegewenst voor jullie allen!!!!

    Ria en Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jee Albert! Wat goed wat je daar allemaal voor elkaar hebt gekregen zeg! Vorige week is er trouwens ook een kaartje die kant op gegaan van ons, weet niet of je die al hebt, maar hoop dat ie er is voor je weggaat ;) Foto's zien er ook super uit, prachtige omgeving om te vliegen natuurlijk. Momenteel komen er elke maand nieuwe Embraers bij die voorzien moeten worden van KLS finest uiteraard ;) We wachten met smart op je, geniet nog van je laatste maand en tot snel! Heel veel liefs van Jaap & Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Albert,

    Veel succes met je final check morgen.
    Nog effe de beuk erin.
    Groeten,

    Ria en Ben

    BeantwoordenVerwijderen